niedziela, 16 listopada 2014

BMW R75 koło zamachowe

Koło zamachowe temat rzeka.Niby to jest proste  urządzenie ale nie do końca.Niestety przez wielu mechaników temat ten jest traktowany po macoszemu a prawda jest taka że jest to jeden z ważniejszych elementów silnika typu bokser.Powiedzcie sami przed sobą, ile razy jadąc na Bmw, M72 czy Zundapem czuliście dziwne mrowienie na kierownicy.Te mrowienie często a nawet śmiem twierdzić że w 90% pochodzi z wadliwego koła zamachowego.Oczywiście drgania na kierownicy można przeżyć ale jeżeli prowadzą one do przyspieszonego zużycia silnika to warto się temu przyjrzeć.Choć pewien mechanik z bardzo długim stażem i renomą w naprawie niemieckich motocykli powiedział mi że nie warto drążyć takich pierdół   bo motocykle i tak jężdzą na kołach przyczepek a nie własnych.

Więc do rzeczy ,koło zamachowe w bmw r75 wraz z dociskiem i tarczą sprzęgła waży prawie 10kg .
Do masy zestawu trzeba doliczyć jeszcze sprężyny i śruby.
Wyobażcie sobie że ten 10cio kilowy dysk wiruje 3tysiące obrotów na minute i jest koślawy albo nie wyważony.
W fabryce Bmw kolo zamachowe jak i poszczególne elementy docisku były wyważone statycznie,można to zaobserwować po widniejących wierceniach ujmujących masę.

Wyważanie fabryka robiła ponieważ elementy wirujące nie były precyzyjnie obrobione.


Obecnie bardzo trudno jest dostać ładne oryginalne koło zamachowe a uwierzcie kupowanie replik kół zamachowych może zakończyć się zawałem.Przećwiczyłem ten temat i polecam każdemu sprawdzanie wyrobów na tak zwane bicie,A PRODUCENTOM CZĘŚCI I DYSTRYBUTOROM POLECAM WPROWADZENIE KONTROLI JAKOŚCI....Ale jak powiedział mój kolega znany mechanik ;klient łyknie wszystko bo i tak gówno się zna.
Po trzech zakupowych niepowodzeniach postanowiłem wykonać we własnym zakresie partie kół zamachowych na potrzeby własne i swoich klientów.Założyłem z góry że w przypadku precyzyjnego wykonania koło będzie idealnie samo w sobie wyważone statycznie.
Postawiłem na ultra precyzje ,większość powierzchni została wyszlifowana

Odchyłki od wymiaru w granicy 0.01mm


Wykonałem test razem z wałem,wynik odchyłki w granicy 0.01mm.

Następnie koło zainstalowałem na wyważarce talerzowej i moje przypuszczenia okazały się słuszne ,koło wykonane co do setki nie wymaga wyważenia statycznego.
Adapter do wyważania kół zamachowych BMW R75
I zainstalowane koło.

Zainstalowałem także na próbę zewnętrzną  oryginalną tarczę,wynik również pozytywny.


Dla sprawdzenia przykleiłem na zewnątrz koła zamachowego nakrętkę 6stke o wadze 3gramy żeby zobaczyć czy zaburzy wyważenie i o dziwo tak właśnie się stało.Nakrętka lądowała za każdym razem na samym dole.




Posiadam adaptery do wyważania kół zamachowych ;BMW R75,Bmw R71 i pochodne,M72 i inne RUSKI a także ZUNDAPP KS750.mogę sprawdzić, wyważyć koło zamachowe, naprawić stożek ,skonfigurować koło z wałem ,wycentrować wał.


2 komentarze: